Public interest and its supremacy
a study on the principle of the supremacy of public interest over private interest
Keywords:
administrative law, tax law, public interest, principle of the supremacy of public interest over the private interest, public interest and parameters of control, control of public administrationAbstract
This article has two objectives. On one hand, it intends to investigate the elements that integrate the concept of “public interest” and, mainly, those that do not integrate it. On the other hand, after examining the possible legal content of the “public interest” and the beacons for its configuration, this essay will present reasons against the existence and functionality of a “principle of the supremacy of public interest over the private interest”, especially in relation to its use as a basis for legitimizing administrative actions that restrict individual rights of individuals - especially taxpayers.
References
ÁVILA, Humberto. Repensando o “princípio da supremacia do interesse público sobre o particular”. Revista Diálogo Jurídico. Salvador, CAJ – Centro de Atualização Jurídica, vol. I, n. 7, out. 2001. (publicado originalmente em 1998)
ÁVILA, Humberto. Sistema constitucional tributário. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.
ÁVILA, Humberto. Teoria dos princípios – da definição à aplicação dos princípios jurídicos. 16. ed. São Paulo: Malheiros, 2015.
BANDEIRA DE MELLO, Celso Antônio. Curso de direito administrativo. 11. ed. São Paulo: Malheiros, 1999.
BANDEIRA DE MELLO, Celso Antônio. Curso de direito administrativo. 30. ed. São Paulo: Malheiros, 2013.
BELTRAN DE FELIPE, Miguel. Discrecionalidad administrativa y constitucion. Madrid: Tecnos, 1995.
BINENBOJM, Gustavo. Da supremacia do interesse público ao dever de proporcionalidade: um novo paradigma para o direito administrativo. In: SARMENTO, Daniel. (org.). Interesses públicos versus interesses privados: desconstruindo o princípio de supremacia do interesse público. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2005, p. 117-169.
BORGES, Alice Gonzales. Interesse público: um conceito a determinar. Revista de Direito Administrativo, v. 205, p. 109-116, jul./set. 1996.
COUTO E SILVA, Almiro do. Poder discricionário no Direito Administrativo brasileiro. Revista da Procuradoria Geral do Estado [do Rio Grande do Sul], v. 57, n. 27, p. 95-109, 2003-2004.
DE LA MORENA, Luis. Derecho administrativo e interés público: correlaciones básicas. Revista de Administración Pública, Madrid: Centro de Estudios Constitucionales, n. 100-102, p. 847- 848, 1983.
DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Direito administrativo. 27. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
FREITAS, Juarez . O c ont role dos atos administrativos e os princípios fundamentais. 4. ed. São Paulo: Malheiros, 2009.
GABARDO, Emerson; HACHEM, Daniel Wunder. O suposto caráter autoritário da supremacia do interesse público e das origens do direito administrativo: uma crítica da crítica. In: BACELLAR FILHO, Romeu Felipe; HACHEM, Daniel Wunder (coord.). Direito administrativo e interesse público: estudos em homenagem ao Professor Celso Antônio Bandeira de Mello. Belo Horizonte: Fórum, 2010. p. 155-201.
GARCÍA DE ENTERRÍA, Eduardo. Una nota sobre el interes general como concepto juridico indeterminado. Revista do Tribunal Regional Federal 4ª Região, Porto Alegre, v. 7, n. 25, p.27- 50, jul./dez.1996.
GODOY, Arnaldo Sampaio de Moraes. Construção e desconstrução doutrinária do conceito de interesse público no direito brasileiro. Revista da AGU, n. 28, p. 7-28.
GRAU, Eros Roberto. Direito posto e o direito pressuposto. 7. ed. São Paulo: Malheiros, 2008.
HACHEM, Daniel Wunder. A dupla noção jurídica de interesse público em direito administrativo. A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 11, n. 44, p. 59-110, abr./jun. 2011.
JUSTEN FILHO, Marçal. Conceito de interesse público e a “persona li zaç ão” do d ireito administrativo. Revista trimestral de direito público, n. 26, p. 115-136, 1999.
JUSTEN FILHO, Marçal. Curso de direito administrativo. 10. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.
LIMA , Ruy Cir ne. P r incípios de direito administrativo. 7. ed. Atualizada por Paulo Alberto Pasqualini. São Paulo: Malheiros, 2007.
MAFFINI, Rafael. Direito administrativo. 3. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2010.
MAFFINI, Rafael. Direito administrativo. 4. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2013.
MAURER, Hartmut. Direito administrativo geral. 14. ed. Trad. Luís Afonso Heck. Barueri: Manole, 2006.
MEDAUAR, Odete. Direito administrativo moderno. 8. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2004.
MOREIRA NETO, Diogo de Figueiredo. Mutações do direito administrativo. 3. ed. São Paulo: Renovar, 2007.
OSÓRIO, Fábio Medina. Existe uma supremacia do interesse público sobre o privado no direito administrativo brasileiro? Revista Trimestral de Direito Público, São Paulo. n. 28, p. 32-65, 1999.
SAINZ MORENO, Fernando. Sobre el interés público y la legalidade administrativa. Revista General de Administración Pública, n. 82, p. 439-451, 1977.
SARMENTO, Daniel (org.). Interesses públicos versus interesses privados: desconstruindo o princípio de supremacia do interesse público. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2005.
SCHIER , Paulo R icardo. Ensaio sobre a supremacia do interesse público sobre o privado e o regime jurídico dos direitos fundamentais. In: SARMENTO, Daniel. (org.). Interesses públicos versus interesses privados: desconstruindo o princípio de supremacia do interesse público. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2005, p. 217-246.
SUNDFELD, Carlos Ari. Interesse público em sentido mínimo e em sentido forte: o problema da vigilância epidemiológica frente aos direitos constitucionais. Interesse Público, n. 28, p. 29-42, nov./dez. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the academic text to the Journal of the Federal Regional Court of the 3rd Region (Revista do Tribunal Regional Federal da 3ª Região), the authors declare to be the holders of the copyright, responding exclusively for any claims related to such rights; as well as guaranteeing the non-existence of any breach of academic ethics.
The authors retain the copyright and grant the Journal of the Federal Regional Court of the 3rd Region the right of publication, without encumbrance and without limitations as to term, territory, or any other.
The concepts and opinions expressed in the signed works are the sole responsibility of their authors, and do not necessarily reflect the position of this Journal, nor of the Federal Regional Court of the 3rd Region.



